ثبت نام دوره های آموزشی
آشنایی با انواع کمپرسور و اصول نگهداری
چهارشنبه ۰۸ دى ۱۳۹۵
0 نظر
827 بازدید

کمپرسور به ماشینی اطلاق می شود که از آن برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر استفاده می شود. استفاده از قدرت هوای فشرده به عنوان یک فرآیند تکمیلی در همه ی صنایع آنچنان اهمیتی دارد که امروزه کمپرسور را اسب بارکش صنایع (Work Horse) می نامند.

با توجه به نقش حساس و محوری کمپرسور در یک مجموعه یا مطب دندانپزشکی ، انتخاب کمپرسور مناسب جهت یونیت دندانپزشکی حایز اهمیت فراوان است .

در حال حاضر ۴ نوع کمپرسور در بازار موجود است

کمپرسورهای تسمه ای (belt compressor) :
نیروی محرکه توسط تسمه از الکتروموتور به سیلندر منتقل میگردد.

کمپرسورهای تسمه ای (belt compressor)

 

کمپرسورهای کوبله (coupling compressor) :
سیلندر و الکتروموتور در یک مجموعه قرار دارند و نیروی الکتروموتور مستقیما به سیلندر واردمی شود.

کمپرسورهای کوبله (coupling compressor)

 

کمپرسورهای بدون روغن (oil free) :
سیلندر و الکتروموتور کوبله شده هستند و بدون روغن کار می کنند.

کمپرسورهای بدون روغن (oil free)

 

کمپرسورهای یخچالی (refrigerator compressor) :
در این کمپرسورها از موتورهای کولر گازی استفاده می شود.

کمپرسورهای یخچالی (refrigerator compressor)

 

 

کمپرسورهای تسمه ای وکوبله شده :

این نوع کمپرسورها به دلیل لرزش شدید و صدای ناهنجار صدمات اساسی به اعصاب و روان دندانپزشک و مراجعین وارد می نماید.
نارضایتی، شکایت و اعتراض واحدهای مجاور و همسایه ها ، دلیل اصلی عدم استفاده دندانپزشکان از این نوع کمپرسور می باشد.
یکی دیگر از معایب این نوع کمپرسورها ورود روغن و آب به همراه هوا به داخل شیلنگ ها و قطعات داخل یونیت است که باعث ایجاد اختلال در کار یونیت وخرابی سریع سرتوربین می گردد.
علاوه بر آن هوای مرطوب آلوده به روغن درکارهای تخصصی و ترمیم با کامپوزیت مشکل ایجاد نموده و باعث افت راندمان کاری و کیفیت کار می شود.

کمپرسورهای بدون روغن :

در این کمپرسورها مشکل روغن پاشی کاملا حل شده ولی مایعات و آب جمع شده در داخل مخزن وارد مدارمی شوند و مشکل صدا و لرزش همچنان وجود دارد.
این کمپرسورها غالبا ساخت چین می باشند و به دلیل سرعت استهلاک و نبود قطعات یدکی جهت تعمیرات ، مشکل صدا و لرزش ونهایتا قیمت بالایی که دارند ، خرید این کمپرسورها کمتر رایج است .

کمپرسورهای یخچالی :

در این کمپرسورها از موتورهای کولر گازی با قدرت یک و نیم تا دو و نیم اسب بخار استفاده می شود و صدا و لرزش مناسب بوده و مشکل ورود روغن به سیستم و سوخت و سوز موتور در اکثر موارد وجود دارد.

 

به دلیل استفاده معمول دندانپزشکان از این کمپرسور ها نکات نصب و نگهداری این نوع کمپرسورها را با هم مرور می کنیم :

۱- قبل از استفاده از دستگاه از مناسب بودن قدرت آن برای کار مورد نظر اطمینان حاصل فرمایید زیرا انتخاب صحیح و نگهداری اصولی تضمین کننده کارآیی بالا و افزایش بهره وری دستگاه می شود.

۲- محل قرار گرفتن کمپرسور کاملا تراز باشد.

۳- برای کمپرسورهای قدرت بالای دو اسب بخار ، کابل حداقل ۱*۲ از کنتور یا فیوز اصلی در نظر بگیرید و از سیم کشی خانگی استفاده نفرمائید.

۴- کمپرسور را در فضای باز و زیر تابش خورشید یا برف و باران قرار ندهید و از شستشوی دستگاه با آب جدا بپرهیزید. چنانچه قطرات آب از فیلتر عبور نماید باعث سوختن موتور و ضایعات جبران ناپذیری خواهد شد. یک پارچه ی تمیز و نیروی باد برای نظافت دستگاه کافیست.

۵- جهت جلوگیری از حوادث احتمالی سیم ارت دستگاه را حتما متصل نمائید.

۶- چنانچه در هنگام کار با کمپرسور متوجه صدای غیر عادی، بو یا دود شدید کار را متوقف و به با خدمات پس ازفروش کمپرسور یا واحد های مجاز تماس حاصل فرمایید.

۷- برای جابجائی کمپرسور برق دستگاه را قطع و کمپرسور را به صورت افقی حمل نمائید. کج شدن بیش از حد دستگاه ممکن است باعث نشت روغن به بیرون ورهاشدن فنرگردد

۸- هنگامیکه قصد استفاده از کمپرسور را به مدت طولانی ندارید برق آن را قطع نمائید.

۹- کمپرسور باید به صورت اتومات خاموش و روشن می شود. در شروع کار پس از رسیدن منبع به حدود ۶ تا ۷ اتمسفر دستگاه خاموش و با مصرف باد و کم شدن فشار در حدود ۴ تا ۵ اتمسفردوباره روشن می شود. تنظیمات لازم قبلا در کارخانه انجام شده است لطفا به هیچ عنوان به تنظیمات دستگاه دست نزنید چون باز کردن قطعات، تعمیر و هرگونه دستکاری عواقب خطرناکی در پی دارد .

۱۰- هر ۱۰۰۰ ساعت (حدود ۶ ماه) یکبار روغن موتور را تعویض نمایید. میزان روغن مورد نیاز معمولا برروی کمپرسور درج شده که معمولا بین ۴۵۰ سی سی تا ۱۲۰۰ سی سی بسته به مدل موتور کمپرسور می باشد .

۱۱- روغن مناسب روغن مخصوص کمپرسور (GS4) می باشد که در صورت عدم دسترسی می توانید از روغن ده (۱۰W40) استفاده نمائید .

۱۲- فشرده شدن هوا در داخل منبع باعث جمع شدن آب و کمی روغن می شود. هر ۳۰ ساعت کار یا حداقل هفته ای یکبار مایعات را تخلیه نمائید برای این منظور در زیر اکثر کمپرسور ها مخزن شیر تخلیه در نظر گرفته شده است.

۱۳- با استفاده از فیلتر مخصوص رطوبت در ورودی هوای یونیت به تمیز بودن هوای یونیت اطمینان حاصل کنیم .

۱۴- در صورت کم نور شدن شدید لامپ ها در شروع به کار کمپرسور کار را متوقف و با خدمات پس ازفروش کمپرسور یا واحد های مجاز تماس حاصل فرمایید.

۱۵- به دلیل جریان بالای مصرفی کمپرسور استفاده از محافظ های ولتاژ رایج باز ( همچون محافظ یخچال و کامپیوتر ) به علت عدم توانایی تامین جریان کمپرسور توصیه نمی شود و در صورت لزوم می توان از محافظ های مخصوص برای این امر استفاده کرد .

 

نحوه کار کمپرسور یخچالی how work refrigerator compressor

نحوه کار کمپرسور یخچالی how work refrigerator compressor

نحوه کار کمپرسور یخچالی how work refrigerator compressor

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر